Transfer of Learning – ett mått på framgång för dagens ledarutveckling

Globalt investeras varje år mer än 33 miljarder kronor i ledarutveckling. Frågan är bara om organisationer drar nytta av investeringen. Trots generösa investeringar upplever HR att det är svårt att se tydliga effekter av organisationens ledarutveckling. 

Därför ska vi i denna artikel diskutera transfer of learning; hur kunskap omsätts i en ny miljö. Det är tydligt att transfer är ett viktigt mått på framgång för ledarutveckling och den lärande organisationen. 

Vad är transfer of learning?

Transfer (engelska: ”transfer of learning” eller “transfer of training”) handlar om hur stor del av förvärvad kunskap eller färdighet som senare omsätts i handling i andra miljöer. Kunskapen eller färdigheterna ska alltså kunna överföras till en annan kontext. För att transfer ska anses lyckad bör resultatet även bestå på lång sikt; det ska ge långsiktig framgång för organisationen.

120 års forskning om transfer

Forskningen kring transfer har en lång historia och erbjuder omfattande stöd kring hur organisationer kan effektivisera sina utvecklingsinsatser. Året var 1901 när begreppet transfer  introducerades av psykologerna  Edward Thorndike och Robert Woodworth. De fokuserade främst på individens förmåga att överföra kunskap från en situation till en annan.

Forskning har tidigare antytt att graden av transfer i organisationer ligger på 10-20 procent. Men en studie av Saks och Belcourt (2006) uppger att 34 procent av utbildningens innehåll kan appliceras efter ett år. En positiv utveckling, men långt ifrån tillräcklig.

Graden av transfer är ett effektivitetsmått för utbildningar. Därför bör organisationer satsa på utvecklingsinitiativ med bevisad hög transfer. 

Faktorer för ökad transfer

För att öka graden av transfer behöver varje insats för ledarutveckling ses som en psykologisk och pedagogisk process i ett system med flera aktörer. Lärande sker på olika nivåer i organisationen. Utformningen av insatsen, organisatorisk mognad och individuella förutsättningar för lärande påverkar utfallet.

Faktorer som påverkar transfer är till exempel:

  • individuell motivation,
  • insatsens kvalitet, 
  • hur väl läromiljön speglar verkligheten,
  • möjligheten att få öva på nya färdigheter.

Transfer är alltså en komplex process som påverkas av faktorer på flera nivåer i organisationen. 

Lyckas med transfer – så gör ni:

Sätt tydliga mål

För att bevisa ökad transfer måste ni sätta upp tydliga mål och mäta utfallet av olika insatser för ledarutveckling. Börja alltid med en behovsanalys som hjälper er att skapa en tydlig målsättning för arbetet. Analysen ger er vägledning kring vilka insatser ni bör prioritera och fungerar även som benchmark för kommande utvärderingar. 

Lärande genom repetition 

Vid utformning av insatser för ledarutveckling är det lämpligt att satsa på flera mindre aktiviteter spridda över tid, jämfört med en heldagsutbildning. Forskning visar att repetition av önskat beteende minskar risken att ledare fortsätter med tidigare invanda beteenden. 

Alla lär sig på olika sätt 

Använd gärna flera lärandeformat såsom föreläsningar, praktiska övningar och reflekterande uppgifter för en och samma insats. Genom att kombinera skrift, tal, och rollspel finns det ett sätt för alla att ta till sig kunskapen. 

Använd ny kunskap i vardagen

Försök att hjälpa ledare att praktisera sina nya kunskaper i vardagen. Det kan ni göra på flera sätt: Skicka med hemuppgifter eller involvera ledarens chef i arbetet – gör det tydligt att detta är en träningsperiod för alla inblandade.

Svenska HR-chefer vill satsa mer på transfer

Svenska HR-chefer beskriver en osäkerhet kring huruvida nuvarande ledarutveckling ger den effekt man söker eller behöver. Det visar Devums undersökning om ledarutveckling från 2024

HR-chefer vill satsa mer på transfer. Ambitionen är vanligtvis inte att öka mängden insatser, utan istället vill man skapa större effekt på ledarskap och organisation med de insatser som redan görs. Det finns flera goda exempel kring transfer bland organisationerna som ingår i rapporten, där behovsanalysen lägger grunden för ledarutvecklingen och insatser som främjar transfer. 

HR-cheferna beskriver det enskilt största hindret för transfer som tidsbrist hos ledarna, vilket överensstämmer med tidigare studier från Harvard Business School. Dagens chefer hinner inte alltid gå igenom den process som krävs för att uppnå transfer. Även HR verkar lida av tidsbrist. Flera organisationer beskriver kunskap eller medvetenhet kring transfer, men att denna sällan omsätts i praktiken. 

Transfer och ledarutveckling

Att öka transfer från just ledarutvecklingsinsatser är ett konkret arbete som HR till

stor del själv äger. Här kommer våra rekommendationer kring transfer och ledarutveckling i tre steg: 

1. Förädla nuvarande ledarutveckling

Börja med att förädla den ledarutveckling som redan bedrivs. Det vill säga: Starta inte nya projekt med förhoppningen om att de ska få större effekt. 

2. Förbered varje insats

För att uppnå transfer och omsätta lärandet i praktiken, behöver ni förbereda varje insats. Involvera organisationens ledare tidigt i processen. Försök att tänka bortom innehållet: Gör en noggrann behovsanalys, designa insatsen utifrån era mål och se till att organisationen har rätt förutsättningar för att stödja transfer. Fokusera på insatser som konkret kopplar utbildningen till verkligheten. 

3. Mät resultatet

För att över tid öka transfer i era ledarutvecklingsinsatser är det också viktigt

att mäta effekten hos genomförda insatser i den utsträckning som det är möjligt. Varje

effektutvärdering skapar värdefullt underlag för framtida ledarutvecklingsinsatser.

Med ett systematiskt arbete, där HR mäter, utvärderar och justerar insatser över tid, kan ni öka transfer i hela organisationen – till förmån för både ledare och medarbetare. 

Rekommenderad läsning: 

Ladda ner rapporten

Effektiv ledarutveckling  – idag och i framtiden

Hur arbetar organisationer med ledarutveckling idag? Vilka möjligheter ser de framöver? Denna 18-sidiga rapport ger dig en analys av svenska organisationers ledarutveckling, ny forskning och internationella undersökningar.

Använd den som inspiration och guide för hur ni kan utveckla er ledarutveckling!

Fyll i formuläret

“Devum utmanar organisationer att satsa på strategisk ledarutveckling med mätbar effekt. Vår passion är att utforma insatser som gör skillnad på riktigt – för individen, organisationen och vår omvärld.”

Johan Lundberg

VD och grundare av Devum

KUNSKAPSBREVET

Devum utvecklar framtidens ledare

Innovation möter inspiration när vi delar med oss av insikter, lösningar och forskning om ledarutveckling. Aldrig av gammal vana. Alltid med passion.